Als je bedrijf groeit is de kans groot dat je gaat nadenken over het opschalen van de marketing. Dit gebeurt vaak met een externe online marketing bureau, voordat er een eigen marketingafdeling wordt ingericht. Nu sta jij op het punt om een bureau in te schakelen. Alleen waar moet je nu op letten bij het kiezen van het perfecte online marketing bureau? Wij geven je 5 tips!

1. Waar is het bureau van nature goed in?

Een belangrijk punt is de specialiteit van een internet marketing bureau, want een onderneming is niet overal even goed in. Traditionele marketing bedrijven zijn vaak goed in grafische vormgeving en pakkende teksten, maar kunnen zij hier ook een grote en succesvolle campagne meedraaien? De nieuwe generatie marketeers zijn juist vaak goed in het voeren van grootschalige campagnes op verschillende platformen, maar besteden minder aandacht aan de branding en vormgeving van een bedrijf.

Om te achterhalen waar een bedrijf van nature goed in is adviseren we om naar de volgende punten te kijken:

  • Waar leggen ze de focus als je kijkt naar de website en tijdens een kennismaking?
  • Welke online marketing kanalen zetten ze voornamelijk in? 
  • Wat voor specialisten hebben ze op kantoor zitten?

2. Begrip en ervaring in jouw branche

Check of het bureau enige kennis heeft van de branche waarin je als onderneming actief bent. De makkelijkste manier is om te kijken naar de bestaande klanten, maar het is nog beter om hiervoor met ze in gesprek te gaan. Vraag of ze weten wat er in jullie branche belangrijk is, waar de prioriteiten liggen en welke kanalen wel en niet werken. Let op of ze kritisch meedenken in plaats van braaf ja knikken op alles wat je zegt. Alleen kritische meedenkers zijn namelijk van toegevoegde waarde voor jouw onderneming.

3. Bureau’s met certificeringen

Certificeringen moeten niet doorslaggevend zijn in je keuze, maar het blijft een belangrijk onderdeel. Het zegt namelijk wel iets over het bedrijf. Namelijk dat ze kunnen aantonen over de juiste kennis te beschikken. Partijen zoals Google, Bing, en Facebook hebben allerlei certificeringen beschikbaar voor zowel het online marketing bureau als de medewerkers. 

4. Kijk naar de huidige klanten 

Het checken van bestaande klanten kan je veel informatie geven. Worden er überhaupt klanten genoemd op de website? En zo ja hoe ziet de website en content eruit? Past het bij jullie onderneming en oogt het professioneel? Kijk daarnaast ook naar de soorten klanten. Zijn het bedrijven die voornamelijk regionaal, nationaal of internationaal actief zijn? 

5. Contractduur en proefperiode

Niet geheel onbelangrijk zijn de algemene voorwaarden van een online marketing bureau. Welke prijs vragen ze voor hun dienstverlening, hoe lang duurt het contract en kan je het maandelijks opzeggen? Belangrijk en zeker een aanrader is het afspreken van een testcase van drie maanden. Op deze manier kan je zien of jullie goed kunnen samenwerken en of jullie potentie zien in de strategie die ze hebben uitgestippeld.