Zorgen voor een goede weerstand is het hele jaar cruciaal, maar zodra het najaar nadert is het belangrijk om te werken aan een goede weerstand. Gezond eten, voldoende vitamines en genoeg beweging. Dit zijn allemaal factoren die helpen bij het opbouwen van een goede weerstand. Op deze manier kun je namelijk voorkomen dat je ziek wordt in het najaar. Maar wat is een goede weerstand nou echt? Waarom is het zo belangrijk om een goede weerstand te hebben?

Wat gebeurt er bij een slechte weerstand?

Bij een slechte of verzwakte weerstand is de kans dat je ziek wordt groter dan bij een goede weerstand. Je bent sneller vatbaar voor bacteri├źn en virussen, die kunnen zorgen voor ziektes als bijvoorbeeld de griep. Ook kan het een onderliggende factor zijn voor andere aandoeningen zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, maar ook huidaandoeningen. Eczeem en psoriasis zijn voorbeelden van huidziekten die ontstaan of erger worden door een verminderde weerstand. Deze soort aandoeningen kunnen wel verzacht worden door bijvoorbeeld zalfjes, maar de echte oorzaak komt van binnenuit.

Hoe verbeter ik mijn weerstand?

Al kleine aanpassingen in het dagelijkse leven kunnen een positief effect hebben op je weerstand. Met een goede weerstand wordt je minder snel ziek, en wanneer je ziek word krijg je te maken met minder heftige klachten. Ook verklein je op deze manier de kans op verschillende soorten aandoeningen. Je verbetert je weerstand door gevarieerd en gezond te eten, door regelmatig te sporten of in ieder geval voldoende te bewegen, en door voldoende vitamines binnen te krijgen. Een half uurtje lopen per dag kan al een positieve werking hebben op je gezondheid en het verbeteren van je weerstand. Zorg ook dat je genoeg groentes en fruit binnen krijgt, eventueel kan je vitamines ook nog aanvullen met vitamine supplementen. Hierdoor ben je beter beschermd tegen ziekte, zeker in het najaar.