Waar je vroeger je product of merk via een tv-spotje of een katern in een krant aan de man probeerde te brengen, zijn de advertentiemogelijkheden enorm vergroot door digitalisering. Reclamebureaus en communicatie- en marketing bureaus vechten continue om hun plek te veroveren op de online markt en wordt er volop gehandeld in de advertentieruimte. Wat is de uitdaging voor een bureau als communicatiebureau Kicker Rotterdam?

Door de verschuiving naar online moeten traditionele reclamebureaus op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Door de digitalisering zien we dat andere disciplines zoals IT-bedrijven zich mengen in de online markt. Een bedrijfswebsite tot complexe (social) media kanalen benutten, vraagt om gedegen kennis en ervaring in de online marketing.

Kleinere bedrijven die zelf niet de expertise in huis hebben, moeten steeds meer samenwerken of gaan specialiseren om de gevraagde expertise te kunnen bieden.  De concurrentie neemt dus toe. Hierin ligt een grote kans en uitdaging voor reclame- en communicatiebureaus.

COMMUNICATIEPLAN EN RECLAMESTRATEGIE

Om je te onderscheiden van de concurrent, moet je iets in huis hebben wat de ander niet biedt. Hierbij geldt: meten is weten. Als reclame- en communicatiebureau moet je je klant begrijpen. En om je klant te begrijpen, moet je data hebben. Deze data wordt verzameld via online analyse tools die jou inzicht geven in hoe het product of merk in de markt staat. Met deze analyses kun je begrijpen wie jouw klant is en hoe je een potentiele klant binnen kunt halen. Samen met de klant om de tafel zitten en de behoefte en mogelijkheden van de klant duidelijk krijgen. Hierin neemt het reclame communicatiebureau de rol van adviseur op zich.  

Vanuit scherpe inzichten en onderbouwing van de data en de behoefte van de klant, is het aan het reclamebureau om een op maat gemaakt online communicatieplan en reclamestrategie voor de klant neer te zetten. Hierin wordt boodschap van de klant doeltreffend en helder vertaalt in een effectieve marketingcampagne naar de juiste doelgroep.