De live chat service van Chatkracht is voor gemeenten van ontzettend toegevoegde waarde. Binnen de gemeenten gaat het vaak niet om een order maar zijn de binnen komende live chats meestal service gericht. Klanten hebben vaak vragen over waar ze bepaalde informatie kunnen vinden en waar ze moeten zijn voor bepaalde diensten. Doormiddel van een live chat service kunnen klanten 72 uur per week contact opnemen. Klanten kunnen contact opnemen over alles wat over het desbetreffende bedrijf gaat.  

De live chat service van Chatkracht is een dusdanige toegevoegde waarde, omdat het gemeente onder andere ontlast van informatieve vragen. Chatkracht vraagt bij een beginnende samenwerking altijd om een kenniscentrum. In dit kenniscentrum wordt gevraagd naar informatie bijvoorbeeld over het bedrijf zelf, de diensten/producten, hoe met klachten om te gaan etc. Doordat Chatkracht deze informatie inzichtelijk heeft doormiddel van het kenniscentrum, kunnen vrijwel alle informatieve vragen worden beantwoord. Hierdoor bespaart het gemeenten erg veel tijd en worden klanten binnen 30 seconden te woord gestaan.  

Daarnaast is misschien wel het grootste voordeel van de live chat service dat het erg laagdrempelig is. Hierdoor durven klanten toch eerder contact op te nemen door middel van de live chat. De live chat service van Chatkracht is namelijk anoniem en volledig vrijblijvend. In de chatzelf kan een klant worden geholpen door de gewenste informatie door te sturen, de juiste contactgegevens toe te sturen of door contactgegevens te noteren zodat de gemeente zelf in contact treed met de klant. De live chat service van Chatkracht zorgt ervoor dat de gemeente inzicht krijgt welke zaken onduidelijk zijn voor bewoners van de gemeente omdat deze vragen worden doorgegeven aan de desbetreffende gemeente.  

In het geval van gemeente is het doel niet om producten te verkopen maar om mensen te informeren en verder te helpen. De vragen die gemeenten binnen krijgen gaan dan ook vaak over informatie. Doordat gemeente gebruik maken van de live chat service van Chatkracht worden personeelsleden op de klantenservice afdeling en receptie ontlast omdat vragen worden beantwoord in de live chat. Daarnaast worden de openingstijden van wanneer klanten terecht kunnen bij de gemeente uitgebreid omdat de live chat service van Chatkracht geopend is van 09:00 tot 21:00 uur op werkdagen, op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur en op zondag van 12:00 tot 17:00 uur.  Er kan ook worden gekozen om bijvoorbeeld op zondag de live chat service van Chatkracht op gesloten te zetten.