Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst een paginagrote advertentie in een landelijk dagblad. Of een mooie commercial op nationale tv. Maar wat levert zoiets je eigenlijk op? Is het niet veel beter om je op lokale reclame te richten, wanneer je bijvoorbeeld een dorpswinkeltje bestiert? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Daarom geven we je in deze blog drie tips om op lokaal niveau reclame te maken.

Laat (mooie) draagtassen bedrukken

Nu plastic tasjes sinds enkele jaren alleen nog toegestaan worden tegen betaling, bedenken veel ondernemers hier creatieve oplossingen voor. Papieren tassen zijn bijvoorbeeld een stuk duurzamer, maar doorgaans slechts één keer te gebruiken. Je zou in plaats daarvan ook mooie shoppers kunnen laten maken, van goede kwaliteit. Laat deze bedrukken met je bedrijfsnaam en logo en je zult al gauw regelmatig ‘jouw’ tassen tegenkomen wanneer je een rondje door het dorp maakt. Dit bedrukken kan onder meer bij DaklaPack. Zorg voor een mooi formaat tassen, zodat mensen ze makkelijk kunnen meenemen wanneer ze ergens boodschappen gaan doen.

Andere zogeheten giveaways kunnen natuurlijk ook goed werken. Een gratis koffiemok, T-shirt of ander (goedkoop) weggevertje bij aankoop van een bepaald product verspreidt je naam razendsnel door de regio.

Wees actief op sociale media

Door regelmatig foto’s en berichten te delen van wat er binnen en rondom jouw bedrijf gebeurt, genereer je al gauw een aardige groep lokale volgers. Wanneer je vervolgens zorgt dat je de lokale bekendheden gaat volgen en interactie met hen bewerkstelligt, zal dit aantal snel stijgen. Op die manier kun je ook leuke acties op een snelle manier met een grote groep potentiële klanten communiceren.

Nieuwtje? Stuur een persbericht naar de lokale krant

Lokale huis-aan-huis-bladen zitten doorgaans verlegen om nieuws. Iedere vorm van input is dan ook welkom. Mocht je dus een nieuwtje hebben (je organiseert een evenement, hebt je duizendste klant mogen verwelkomen, etcetera) dan kun je hierover een persbericht schrijven en dit naar de krant sturen. En onderschat het bereik hiervan niet! Het ‘lokale sufferdje’ bereikt duizenden mensen in en rondom jouw dorp en wordt, zeker door de oudere garde, nog volop gelezen. Bovendien: het is ook nog eens gratis!